2013 nyarán elindulhat Budapesten a Forgalomirányítási és
Utastájékoztatási Rendszer, mely minden idők legnagyobb tömegközlekedési
informatikai beruházása révén forradalmi változásokat hoz majd a
fővárosiak életébe jelentette be szerdán tartott sajtótájékoztatóján
Vitézy Dávid, a Budapesti Közlekedési Központ vezérigazgatója.
A fejlesztés, mely 2300 járművet érint, értéke pedig mintegy 6,5
milliárd forint, négy fő elemből áll, ezek: a modernizált
forgalomirányítás, a dinamikus utastájékoztatás, a forgalom tervezése és
az előnyben részesítés. A projektre BKK és a BKV 4 milliárd forint
uniós forrást nyert az Új Széchenyi Terv keretében.
A valós idejű, műholdas helymeghatározás segítségével a BKK diszpécserei minden buszról, villamosról és troliról pontosan tudni fogják, hol jár és tartja-e a menetrendet, így hatékonyabbá válik a forgalom irányítása. Jelenleg a diszpécserek úgy irányítják a járatokat, hogy rádión megkérdezik a járművezetőt aktuális helyzetéről.
Az utas szempontjából a legnagyobb fejlődést az jelenti majd, hogy a megállókban és a járműveken elhelyezett kijelzőkön, okostelefonon, interneten keresztül valós információt kaphat arról, melyik jármű mikor ér az adott megállóba. Mindez nem statikus menetrendi adatokat jelent, hanem forgalmi tényeket, tehát a bekövetkezett változásokat is azonnal nyomon lehet követni. Így tehát az utazóközönség hatékonyabban tervezheti majd útvonalait, időt és energiát takaríthat meg.
A menetrendi tervezés forradalmi átalakuláson megy keresztül azzal, hogy a központ azonnal adatokat kap majd a bevezetett menetrend hatékonyságáról, így akár pár nap tapasztalatai nyomán lehet majd azon változtatni. Az előnyben részesítés azt jelenti, hogy 30 újabb jelzőlámpás kereszteződésben lesznek priorizáltak a közösségi közlekedés járművei.
Vitézy Dávid szavai szerint rendkívül fontos, hogy a diszpécsereket felkészítsék, annyi adat ömlik majd rájuk egy műszakban, amennyi információt jelenleg egy év alatt kapnak. A vezérigazgató tisztában van vele, hogy a legmodernebb informatikai rendszer sem ér semmit, ha azt a személyzet nem tudja kezelni, ezért a BKK a képzésre kiemelt figyelmet fordít.
A valós idejű, műholdas helymeghatározás segítségével a BKK diszpécserei minden buszról, villamosról és troliról pontosan tudni fogják, hol jár és tartja-e a menetrendet, így hatékonyabbá válik a forgalom irányítása. Jelenleg a diszpécserek úgy irányítják a járatokat, hogy rádión megkérdezik a járművezetőt aktuális helyzetéről.
Az utas szempontjából a legnagyobb fejlődést az jelenti majd, hogy a megállókban és a járműveken elhelyezett kijelzőkön, okostelefonon, interneten keresztül valós információt kaphat arról, melyik jármű mikor ér az adott megállóba. Mindez nem statikus menetrendi adatokat jelent, hanem forgalmi tényeket, tehát a bekövetkezett változásokat is azonnal nyomon lehet követni. Így tehát az utazóközönség hatékonyabban tervezheti majd útvonalait, időt és energiát takaríthat meg.
A menetrendi tervezés forradalmi átalakuláson megy keresztül azzal, hogy a központ azonnal adatokat kap majd a bevezetett menetrend hatékonyságáról, így akár pár nap tapasztalatai nyomán lehet majd azon változtatni. Az előnyben részesítés azt jelenti, hogy 30 újabb jelzőlámpás kereszteződésben lesznek priorizáltak a közösségi közlekedés járművei.
Vitézy Dávid szavai szerint rendkívül fontos, hogy a diszpécsereket felkészítsék, annyi adat ömlik majd rájuk egy műszakban, amennyi információt jelenleg egy év alatt kapnak. A vezérigazgató tisztában van vele, hogy a legmodernebb informatikai rendszer sem ér semmit, ha azt a személyzet nem tudja kezelni, ezért a BKK a képzésre kiemelt figyelmet fordít.
Megjelent: observer.hu
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése